Selvstændig? Strukturér din arbejdsdag og tjen mere

999uu156.jpg

Hvis du er selvstændig og arbejder hjemmefra, så ved du nok, at der er to rigtig store problemstillinger, der kan være med til at gøre det til en udfordring at få arbejdet til at flyde problemfrit. Det er enten svært at fokusere og få noget fra hånden, fordi de praktiske pligter i hjemmet kalder – eller måske er det mere de knap så praktiske? Ellers kan det være rigtig svært at holde helt fri og dermed adskille arbejdsdagen fra fritiden. Kender du til en eller måske begge de udfordringer, så læs med her og få et rigtig godt råd til, hvordan du kan komme dem begge til livs. 

træt kvinde ved computer

Trækker de praktiske og upraktiske adspredelser?

Er det vasketøjet, facebook eller måske madplanen for næste uge, der trækker mest, kan det være rigtig svært at holde fokus på arbejdet fordi tankerne flyder i alle retninger og du hele tiden skal hanke op i dig selv for at få noget fra hånden. Så er der en helt simpel løsning på det problem, som virker for langt de fleste. 

Sæt dig ned og lav en liste over de praktiske (eller upraktiske) ting du gerne vil have fra hånden i løbet af dagen sammen med de arbejdsopgaver du har. Når det er lavet, sætter du det ganske enkelt ind i et skema med fastlagte tidsrammer. På den måde ved du, hvornår der skal arbejdes og, hvornår du har tid til at sætte en vask over, lave en kop kaffe eller tjekke de nyeste billeder på Instagram. Du kan finde et godt stopur online, der kan hjælpe dig med at overholde tiden og gøre dig opmærksom på, hvornår det er tid til noget nyt.

kvinde drikker kaffe med fødderne oppe

Flyder grænserne mellem arbejde og fritid?

Er du omvendt en af dem, der har svært ved at skille arbejde og fritid, så er du langt fra alene. Det er for rigtig mange en af de største udfordringer ved at arbejde hjemmefra – især i en tid, hvor vi altid har telefon og mail lige ved hånden. 

Skal det fungere bedre for dig, så er det en rigtig god ide at arbejde på et skema, der fortæller dig helt klart, hvornår du har arbejdstid og, hvornår du har fri (og overholde det). Lav en telefonsvarer, der kan slås til, når du går fra arbejde og eventuelt også en mail med information om, hvornår du er tilbage, der sendes ud til kunder, der skriver til dig mens du har fri. På den måde kan du holde fri med god samvittighed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *