Hvor bliver pengene af i din virksomhed?

999uu156.jpg

Som selvstændigt erhvervsdrivende har du sikkert prøvet at sidde med fornemmelsen af, at omsætningen stiger, men at bundlinjen ikke følger med. Djævlen ligger som bekendt i detaljerne – og i dette tilfælde i budgettet. En gennemgang af budgettet kan nemlig være det, der skal til, hvis din bundlinje skal følge med toplinjen. Her kan du se, hvorfra pengene kommer – og nok så vigtigt; hvor de forsvinder hen. Her får du nogle gode tips til områder i budgettet, du skal være opmærksom på, når du driver egen forretning.

Abonnementsbetalinger

Det kan være svært at komme uden om abonnementer, når du er selvstændigt erhvervsdrivende. Og det er der for så vidt ikke noget galt i. Mange nødvendige løsninger købes således på abonnementsbasis. Det kan f.eks. være virksomhedens økonomisystem, eller internet- og telefonabonnementerne.

Der kan imidlertid også sagtens gemme sig abonnementer for forskellige services, som virksomheden af den ene eller anden grund ikke bruger længere. Prøv engang at gå alle abonnementer igennem – med lidt held skal du nok falde over et eller flere abonnementer, som du kan opsige uden, at du eller andre i virksomheden bemærker det.

Når du har sorteret de unødvendige abonnementer fra, kan du passende forsætte med de nødvendige. Hvordan er priserne på dem? Er der abonnementer, hvor prisen virker alt for høj ift., hvad du kan få andre steder? I så fald er det på tide at tage fat i leverandøren og enten forhandle en bedre pris, eller alternativt opsige samarbejdet og skifte til en anden leverandør.

Forsikringer

En anden post, der også kan vise sig dyr, er forsikringer. Her kan det måske være sværere at vurdere, om du reelt set betaler en pris, der matcher det, virksomheden har behov for. Er du på helt bar bund, kan du evt. overveje at samarbejde med forsikringsmæglere, der på vegne af din virksomhed tager fat i jeres nuværende forsikringsselskab for at forhandle en bedre aftale på plads. Du kan også bede forsikringsmæglerne om at gennemgå virksomhedens forsikringer med jævne mellemrum, så du altid kan have ro i maven ift. virksomhedens forsikringsomkostninger.

Hvad gemmer der sig i din virksomheds budget?

Ikke to virksomhedsbudgetter er en, og det kan være, at dine unødige udgifter gemmer sig helt andre steder end i de forslag, vi har nævnt i denne artikel. Det er derfor en god idé at gennemgå samtlige driftsudgifter – lige fra løn til forsikring – for at undersøge, hvor jeres udgifter ikke stemmer overens med behovet. Der kan være mange penge at spare ved at lave denne øvelse én gang årligt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *